01-05-06

MovieBlog Talk #7 - Top 10 beste filmscores...

Aan een filmmuziek fanatiekeling vragen wat zijn (of haar !) 10 favoriete scores zijn, is bijna onbegonnen werk – zowel voor de vrager (die dan een hele resem titels naar zijn (of haar!) hoofd krijgt geslingerd), als de fanatiekeling zelf die eens al zijn (of haar) enthousiasme opzij moet schuiven en echt eens de 10 beste scores uit de hele hoop moet filteren die meteen van zodra hij (of zij) het woord “filmmuziek” horen door zijn (of haar) hoofd flitsen…
Nog mee?
Ik nog net.
Het komt er op neer dat het voor mij, filmmuziek fanatiekeling, dus niet echt gemakkelijk was om er 10 uit te pikken. Ik heb het mezelf dan nog wat moeilijker gemaakt door ook nog eens 10 verschillende componisten te nemen.

Hier is mijn lijstje…

(10) Apollo 13 – James Horner
Tot spijt van velen is de man vooral bekend geworden met de (al dan niet) melige score van Titanic (die ik trouwens, buiten het vreselijke My heart will go on echt nog wel goed vind).
Toch is James Horner voor mij vooral de man van de schitterende soundtrack voor Ron Howard’s Apollo 13. “The Launch”, “The Darkside of the Moon” en de “End Credits” zijn erg goede tracks. Annie Lennox’ “speciale” stem zorgt voor de nodige sfeer en emotie… Zeker eens de moeite dus om eens extra op de muziek te luisteren ;-)

Andere goede James Horner scores: Braveheart, Titanic (waarom niet?), An American Tail, The New World,

(09) The Prince of Egypt – Hans Zimmer
Aaah, Hans Zimmer, de filmcomponist die een hele achterban heeft (zowel van fans als vrij letterlijk – met zijn Media Ventures team (bestaande uit een hele resem componisten) levert hij aan de lopende band soundtracks…
Hoewel de man naar verluidt zelf geen piano kan spelen (op het concert in Gent van enkele jaren terug zou iemand naast het podium zijn pianostukken hebben gespeeld – zo gaat het gerucht toch) heeft hij toch voor heel wat schone filmmuziek gezorgd.Mijn voorkeur gaat uit naar het indrukwekkende The Prince of Egypt. Naast enkele fantastische liedjes (niet van Zimmer btw) (zoals "The Plagues" en "Deliver us") is de animatiefilm van Dreamworks ook voorzien van betoverende muziek, met "The Burning Bush" (niet de president!) als hoogtepunt… Een aanrader!

Andere goede Hans Zimmer scores: Rock, Hannibal (“Virtue”! “The Burning Heart”!), The Lion King,

(08) Sinbad – Legend of the Seven Seas – Harry Gregson-Williams
Een ex-medewerker van Zimmer’s Media Ventures die zijn weg is gegaan. En met reden! Harry Gregson-Williams is één van mijn favoriete componisten, en jammer genoeg nog niet zo gekend bij het grotere publiek (maar welke componist is dat wel…)
Ik heb hier geopteerd voor Sinbad, een vreselijk slechte animatiefilm, maar met fantastische, heerlijke ‘swashbuckling’ muziek. Vanaf “Let the games begin” zit de sfeer er dik in. En het wondermooie en betoverende “Sirens” leidt je zo naar de klippen…
Ik garandeer jullie, voor de muziek loont het nog 75 minuten van je leven aan deze film op te offeren…

Andere goede Harry Gregson-Williams’ scores: Kingdom of Heaven, Shrek, Chronicles of Narnia

(07) Merlin – Trevor Jones
En dan nu naar één van meest ondergewaardeerde componisten van Tinseltown, alhoewel hij één van de meest gekende filmmuziekthema’s heeft geschreven (dat van the last of the Mohicans).
Merlin is een TV-film over – euh – Merlijn (de meest gekende tovenaar voor een zekere Harry Potter voor de proppen kwam) en zijn inbreng in de geschiedenis van Koning Arthur. En Trevor Jones zorgde dus voor de erg goede muziek. Opnieuw een fantastisch hoofdthema, schitterende actiestukken, Middeleeuwse invloeden, … voor elk wat wils. Toptrack is “The Walls are whispering”…

Andere goede Trevor Jones’ scores: The Dark Crystal, Labyrinth (voor de liefhebbers van ‘80s en David Bowie), Loch Ness, The Last of the Mohicans, …

(06) American Beauty – Thomas Newman
Ik ben een erg enthousiaste Thomas Newman fan. Ik hou van zijn vaak erg eenvoudige melodieën gespeeld op erg eenvoudige instrumenten, vaak zonder complexe orkestraties maar toch steeds met erg veel gevoel en dat tikkeltje nostalgie…
In American Beauty vind je een amalgaam van verschillende stijlen: van het heel tedere “American Beauty” (muziek die je hoort tijdens de plastieken zakje-scène) en “Angela Undress” naar meer dissonante stukken of het meer opgejaagde “Dead Already”.

Andere erg goede Thomas Newman scores: Angels in America, Little Women, Finding Nemo, Road to Perdition, …

(05) The Nightmare before Christmas – Danny Elfman
Lang voor The Corpse Bride verraste Tim Burton vriend en vijand met dit heerlijk macabere sprookje (niet door hem zelf geregisseerd, wel geproduceert en “uitgevonden”).
Zoals elke film die iet of wat met de regisseur te maken heeft, zorgde ook hier Danny Elfman voor de muziek, en net als in Charlie and the Chocolate Factory en The Corpse Bride nam de componist heel wat zangpartijen voor zijn rekening.
Nightmare is Elfman op zijn best; je kunt jezelf geen fan noemen als je deze muziek en liedjes niet goed vindt. Grappig, absurd, donker, speels en ook melancholisch… samen scheppen ze een onvergetelijke sfeer met vooral onvergetelijke liedjes…
Allemaal samen!! “This is Halloween, this is Halloween, …”

Andere erg goede Danny Elfman scores: Black Beauty (dat hoodthema!!), Charlie and the Chocolate Factory, Edward Scissorhands, Spider-man 2, The Corpse Bride, …

(04) Beauty and the Beast – Alan Menken
Ik heb mijn Engels geleerd met het meekelen van Menken’s Disneyliedjes (die jullie allemaal kennen, misschien in het Engels, maar vooral in het Nederlands). Nooit meegezongen met “Under the Sea” (“Diep in de zee”), “Arabian Nights” (“Oosterse Nacht”), “A Whole New World “ (geen idee hoe het in het Nederlands heet), “Colors of the Wind” en nog zovele andere instant klassiekers?
En dan mogen we natuurlijk ook niet Beauty and the Beast vergeten, de beste Disney film (naar mijn bescheiden mening…).
Ironisch genoeg vind ik van deze film nu net de liedjes minder. Hier is het de muziek die het hem vooral doet. De schitterende “Overture” (als het zo heet?? In ieder geval de muziek wanneer de verteller de voorgeschiedenis van het Beest verteld), de tere en oh zo romantische viool in “The West Wing” en dan overweldigende magie van “Transformation”, … ik krijg er al kippenvel van door er alleen maar aan te denken.
Haal dus maar snel die video weer van onder het stof en let eens extra op de muziek. Je zult het je niet beklagen!

Andere goede Alan Menken scores: The Little Mermaid, Aladdin, Pocahontas, Hercules, The Hunchback of Notre Dame, …

(03) Atlantis, the Lost Empire – James Newton Howard
Zoals een goede vriend al vermoedde, kon ook James Newton Howard niet uit mijn lijstje mankeren (nog zo één van mijn topcomponisten). Voor deze (eerlijk gezegd niet erg goede) Disney film heeft de man ronduit SCHITTERENDE muziek geschreven! Magisch, betoverend, onwerelds, avontuurlijk, meeslepend, overweldigend, … het zit er allemaal in. Net als Sinbad is dat één van die films die je gewoon moet zien voor de muziek.

Andere erg goede James Newton Howard scores: King Kong, Snow Falling on Cedars, Waterworld, The Village, The Sixth Sense, Alive, …

(02) Star Wars (alle 6) – John Williams
We komen dichter bij de top.
Tja, Star Wars, … nogal vanzelfsprekend denk ik…Filmmuziek zou er wschl heel anders uitgezien hebben, had “the Flanelled One” (George Lucas voor de leken) een synthesizer score gewild (wat indertijd de mode was).
Maar met John Williams krachtige “Main Theme’ (of eigenlijk “Luke’s Theme” als je wilt muggenziften) werd meteen weer leven in de orkestrale score geblazen.
De grootsheid, de thema’s, de grandeur (wil eigenlijk hetzelfde zeggen als ‘grootsheid’ denk ik, maar ik vind het een schoon woord ;-)), …
Williams is er vaak in geslaagd daar waar Lucas pijnlijk faalde. Als je meevoelt met de vreselijke tragedie van Anakin Skywalker komt dat dankzij de muziek, en niet door de stuntelige regie en – euh – acteerprestaties.
Favoriete thema’s: “The Emperor’s Theme”, “Luke and Leia”, “Imperial March, “Across the Stars”(het mooiste liefdesthema ooit geschreven!), “Battle of the Heroes”, “The Force”, …

John Williams is ongetwijfeld één van de meest bekende filmmuziek componisten (en terecht, hoor, al vergeet men vaak dat er ook anderen zijn) dus zijn lijstje van erg goede scores kan uitlopen… ;-): Angela’s Ashes, Indiana Jones, Jaws, Schindler’s List, Amistad, Hook, Born on the fourth of july, JFK, Presumed Innocence, ET, Harry Potter, …

en dan…
S
P
A
N
N
E
N
D
.
.
.

OF TOCH NIET…

(01) The Lord of the Rings Trilogy – Howard Shore
Elke keer opnieuw, en ik bedoel dan ook echt elke keer, bij elke luisterbeurt, van zodra ik nog maar enkele noten van de muziek hoor, ben ik helemaal onder de indruk van het fantastische vakmanschap van Howard Shore.
Toen zoveel jaren geleden werd aangekondigd dat deze vrij onbekende componist de muziek zou schrijven voor het grote Tolkien-epos, was niemand (of toch zeer weinigen) er echt gerust op (ik incluus!).
Maar al snel bleek PJ gelijk te hebben gehad de muziek aan Shore toe te vertrouwen. Zijn score oversteeg elke verwachting, en zelfs een Williams zou niets beter kunnen geschreven hebben. Dit is klasse.
Heerlijke muziek om te analyseren en om duizenden keren opnieuw te horen en te koesteren (klinkt als marketingpraat… sorry!).
Wie krijgt geen kippenvel bij het ontsteken van de bakens, waar de fantastische versie van het “Gondor Thema” ineens een heel nieuwe betekenis gaf aan het woord ‘overweldigend’?
Wie kreeg geen tranen in de ogen wanneer Theodén zijn Rohirrim naar de aanval leidt, onder begeleiding van een (Hardinger) viool die oh zo breekbaar en toch ook krachtig het Rohan thema brengt?
Oh, ik kan hier blijven over doorgaan, en waarschijnlijk volgt er nog wel eens een analyse, misschien wel van de Complete Recordings (die van FOTR zijn al uit), die alleen maar het vakmanschap van Shore benadrukken. Het feit dat op die recordings van meer dan 180 minuten geen enkel moment platvalt of verveelt, zegt genoeg…

Andere goede Howard Shore scores: The Aviator, Silence of the Lambs, The Score, A History of Violence, …

16:12 Gepost door Lachesis Benton | Permalink | Commentaren (38) |  Facebook |